Het gebruik van online platforms zoals Facebook en LinkedIn om profielen te maken en deel te nemen aan netwerken is een effectieve manier om werkgevers te imponeren en uw kansen op een baan te vergroten.
Veel werkgevers gebruiken sociale media om te adverteren voor rollen, potentiële werknemers te targeten en sollicitanten te raadplegen.’
Waarom je een persoonlijk profiel zou moeten hebben
De manier waarop studenten zichzelf online presenteren, van groot belang is voor werkgevers.
‘Je kunt veel over mensen leren door de manier waarop ze zich online gedragen. Zou je iemand werven met een onvolledig LinkedIn-profiel en geen foto? Wat zegt het over iemand en de manier waarop ze hun professionele leven kunnen organiseren? ‘
Door sterke profielen te maken, gecoördineerd op alle belangrijke platforms, zult u merken dat recruiters mogelijk contact met u opnemen. Beheer uw Facebook-, LinkedIn-, Twitter- en Instagram-accounts dus op de juiste manier en u bent goed geplaatst om de carrièrebeloningen te ontvangen.
Omdat het een zeer creatief medium is, bent u prima in staat om inzicht te krijgen in uw persoonlijkheid en uw ideeën, meningen en interesses naar voren te brengen. Je kunt ook sites zoals YouTube, Vimeo en persoonlijke blogs gebruiken om jezelf aan potentiële werkgevers voor te stellen.
Hoe werkgevers sociale media gebruiken om sollicitanten te screenen
Terwijl de meeste mensen een Facebook-account hebben voor persoonlijk gebruik. Wat zegt jouw profiel over jou? Wat plaats je? Welke conclusies kan iemand trekken uit deze posten?
inderdaad is het zo dat het bij recruiters gebruikelijk wordt om naar sociale profielen te kijken om vóór een interview meer te weten te komen over potentiële werknemers. ‘De wereld kan zien wat we doen, wat we lezen, wat we leuk vinden, wat we delen, onze interesses en onze gênante momenten.’
Houd er rekening mee dat wat u publiceert, kan worden gebruikt om beweringen die u in uw cv en begeleidende brief hebt gedaan of tijdens een interview, te bewijzen of te weerleggen . Je moet daarom een positieve representatie van jezelf geven, in de wetenschap dat potentiële werkgevers je profielen zullen bekijken.
Als een interview voorbij is, wordt er van je verwacht dat je nog steeds betrokken blijft – deze connectie handhaaft tijdens het rekruteringsproces. ‘Zelfs na het interview ken ik recruiters die Twitter als standaardpraktijk controleren om te zien of de kandidaat achteraf heeft gereageerd op de bijeenkomst..
Kies een verstandig e-mailadres en een consistente gebruikersnaam naast een geschikt huidig beeld voor elk profiel, dat openbaar zichtbaar moet worden gemaakt. U kunt vervolgens een koppeling maken naar andere platforms die u professioneel gebruikt.
De voordelen van interactie met werkgevers op sociale media
verschillende sociale media-accounts kunnen worden gebruikt om belangrijke updates te volgen en het laatste nieuws te ontvangen van bedrijven die u interesseert om voor te werken.
‘Sociale media zijn een prima forum om voorafgaand aan interviews meer over organisaties te weten te komen’, zegt ze. Dit is omdat de verzamelde informatie kan worden gebruikt om met inzichtelijke vragen te komen om de interviewer te laten zien dat een bepaalde werkgever voor u een prioriteit is. Het geeft je een idee van de bedrijfscultuur en hoe je daar in zou kunnen passen.
5 tips voor het maken van een professioneel LinkedIn-profiel
advies over het gebruik van LinkedIn als uw online CV en een cruciale netwerktool:
- Schrijf een overtuigende kop die je onderscheidt van de rest. Breng je expertise over in je gekozen carrière en geef aan waarom je uniek bent.
- Gebruik uw biografie om recruiters te laten weten welk type rol u zoekt en deel uw huidige locatie met hen. U kunt dan uw cursus, belangrijkste modules, proefschrift, werkervaring, interesses, hobby’s en belangrijke prestaties vermelden, maar wees selectief, aangezien sommige bijbaantjes mogelijk niet relevant zijn.
- Gebruik de functie ‘LinkedIn Groups’ om mensen te vinden die vacatures in uw omgeving delen.
- Kijk naar mensen die je bewondert om erachter te komen wat ze hebben gedaan om te komen waar ze zijn. U kunt dan vergelijkbare profielen en bedrijven doorzoeken.
- Volg bedrijven en zorg ervoor dat uw contactgegevens worden vermeld, zodat potentiële werkgevers gemakkelijker in contact kunnen komen.
3 tips voor het krijgen van een baan via Facebook
- Maak twee profielen – onderzoek wijst uit dat recruiters nu Facebook gebruiken om te zoeken naar potentiële werknemers op dezelfde manier waarop ze LinkedIn gebruiken. Het is daarom de moeite waard om twee profielen te hebben – een persoonlijke en een professionele, waarbij de eerste uw privéruimte is.
- Geef details – uw professionele profiel moet werkgevers een uitgebreid inzicht bieden in wat u hen kunt bieden. Neem details over uw opleiding, werkervaring en vaardigheden op, rekening houdend met de juiste zoekwoorden.
- Doe mee – u moet lid worden van relevante groepen en ‘like’ de bedrijven waarin u bent geïnteresseerd.
Hoe Twitter te gebruiken voor het zoeken naar een baan
- Volg accounts – door relevante bedrijven te volgen, krijgt u een beter gevoel voor hun merk, dus zoek naar accounts die van invloed zijn op de door u gekozen branche. Ze houden u op de hoogte van het laatste nieuws en helpen u om gelijkgestemde verbindingen te leggen.
- Zoek naar kansen – maak gebruik van de zoekfunctie van Twitter met behulp van specifieke zoekwoorden en hashtags. Algemene voorwaarden zoals #vacature werken goed, en de populariteit van Twitter in de media en internet , marketing, reclame en PR , en liefdadigheids- en vrijwilligerswerkgebieden maken ook specifiekere zoekopdrachten de moeite waard.
- Doe mee – tweet over werkervaring , beantwoord berichten van andere mensen over gerelateerde onderwerpen en retweet berichten van relevante accounts.