WDH WERVING EN SELECTIE RECRUITMENT BUREAU VOOR PRODUCT MANAGER

WDH WERVING EN SELECTIE RECRUITMENT BUREAU VOOR PRODUCT MANAGER

Bijna alle werkgevers zouden een kandidaat met een bedrijfsgerelateerde graad of kwalificatie bevoordelen. Ervaring is echter de belangrijkste factor voor het veiligstellen van een baan als productmanager en zaken als aanbevelingen van recruiters of mensen in wederzijdse netwerken kunnen voor meer dan kwalificaties gelden.

Vaardigheden

Je moet zijn:

  • goed geïnformeerd over de gebruikers en de industrie van uw product;
  • beslissend, visionair en in staat om uw beslissingen te ondersteunen met onderzoek;
  • flexibel en aanpasbaar omdat je diepgaand met verschillende zakelijke functies zult werken;
  • een goede medewerker, leider en diplomaat;
  • georganiseerd en in staat om te werken aan deadlines en routekaarten;
  • een zeer sterke en duidelijke communicator, met een verscheidenheid aan belanghebbenden op verschillende niveaus van anciënniteit en kennis;
  • goed in overreding en onderhandeling;
  • in staat om complexe gegevens te analyseren en te zoeken naar trends in de markt en de meningen en het gedrag van gebruikers;
  • eerlijk en objectief bij het nemen van beslissingen.

Werkervaring

Ervaring en kennis zijn beide essentieel voor het vinden van een baan als productmanager. Vanwege de hoge mate van verantwoordelijkheid van de meeste functies, geven werkgevers gewoonlijk de voorkeur aan kandidaten die een soort trackrecord hebben van commercieel succes, te worden aanbevolen door iemand die ze vertrouwen, of om in het bedrijf zelf te hebben gewerkt en een goede relatie en reputatie hebben opgebouwd met het bedrijfsmanagement.

Probeer enige ervaring op te doen in verantwoordelijke posities. Dit zou een universitaire samenleving kunnen zijn, deelnemen aan zakelijke competities en uitdagingen, een trustee voor een goed doel worden of vragen om leiding te geven aan belangrijke projecten tijdens een stage, parttime baan of vrijwillige functie.

Productmanagers zijn experts in hun product, dus u moet ook proberen om werkervaring te gebruiken als een kans om meer te weten te komen over het bouwen, de marketing en het succes van de soorten producten die u interesseren. Er wordt bijvoorbeeld verwacht dat technische productmanagers een goed begrip hebben van IT en hoe software wordt gebouwd om goed samen te werken met de productontwikkelaars. Stages, parttime banen, schaduwwerk en vrijwilligerswerk in een sector waarin u geïnteresseerd bent, zijn goede manieren om de kennis uit eerste hand op te bouwen die een productmanager nodig heeft.

Alle productmanagers hebben een goed inzicht nodig in hoe bedrijven werken en wat hen succesvol maakt in hun markt. Deze vaardigheden zijn vergelijkbaar met die van een ondernemer, dus als u een bedrijf start , zelfs als het niet succesvol of op zeer kleine schaal is, kunt u werkgevers laten zien dat u verantwoordelijk, hardwerkend en goed geïnformeerd bent over handel.

Je kunt ook zien of je universiteit bedrijven, ondernemerschap, marketing of financiële verenigingen heeft waarmee je kunt samenwerken en van andere studenten kunt leren.

Vereist kennis van zaken, marketing, data-analyse en technologie – plus uitstekende communicatie- en organisatorische vaardigheden – productmanagement is een uitdagend en lonend werk

Een productmanager werkt met de mensen die een product maken, degenen die het product gebruiken en degenen die het bedrijf beheren om ervoor te zorgen dat het product aan ieders behoeften voldoet.

Als productmanager kun je kansen vinden bij elk bedrijf dat een ‘product’ van een soort maakt. Meestal zijn deze producten:

  • technische producten zoals programma’s, apps en videospellen;
  • financiële producten zoals creditcards, hypotheken en spaarrekeningen;
  • gefabriceerde producten zoals apparaten, geneesmiddelen en speelgoed.

Productmanagers helpen ervoor te zorgen dat het product zo efficiënt mogelijk wordt gemaakt en dat de mensen die het bouwen toegang hebben tot de nieuwste technologieën en technieken. Ze luisteren ook naar de gebruikers van het product, ontdekken welke nieuwe functies ze willen en verzamelen en analyseren hun feedback- en gebruiksgegevens. Dit helpt hen om beslissingen te nemen over de toekomst van het product; wat wel en niet mogelijk zal zijn en welke functies prioriteit krijgen of helemaal wegvallen en product-roadmaps maken.

Ze zijn ook verantwoordelijk voor de levenscyclus van het product, zorgen ervoor dat iedereen de routekaart voor producten volgt en dat functies op tijd worden vrijgegeven en van hoge kwaliteit zijn.

In uw rol kunt u zich vooral richten op de gebruikers van uw product, soms productmarketing genoemd, of op de creatie van het product zelf, ook wel productontwikkeling genoemd.

U kunt een of twee delen van een product beheren. Uw product kan bijvoorbeeld gewoon de zoekfunctie van een website zijn in plaats van de site als geheel.

verantwoordelijkheden

Als productmanager zult u:

  • de algehele verantwoordelijkheid nemen voor het succes van uw product;
  • bijdragen aan productstrategie en visie;
  • regelmatig bijeenkomen met alle belanghebbenden, inclusief productontwikkelaars, marketing, klantenservice, financiën en bedrijfsleiders;
  • verzamelen, analyseren en reageren op gebruikersfeedback;
  • een of meer budgetten beheren;
  • ideeën en meningen verzamelen en evalueren;
  • nieuwe functies en wijzigingen in een product plannen;
  • nieuwe ideeën en functies demonstreren aan belanghebbenden;
  • tijdlijnen en routekaarten maken voor de ontwikkeling van het product;
  • deelnemen aan conferenties en evenementen met betrekking tot een product of sector;
  • marketingcampagnes implementeren of ondersteunen;
  • creëren en begeleiden van ontwikkelings- en projectmanagementprocessen;
  • collega’s en gebruikers van het product inspireren en enthousiasmeren;
  • leren over gebruikers en de markt van een product;
  • onderzoek concurrenten en soortgelijke producten.

Salaris

Uw salaris is afhankelijk van de grootte van het product waarvoor u verantwoordelijk bent en van de grootte en de locatie van het bedrijf.

Productbeheerrollen omvatten vaak aandelenopties en bonusregelingen.

Inkomstencijfers zijn alleen bedoeld als richtlijn.

Werkuren

Werktijden zijn meestal van 9.00 tot 17.00 uur, bijna altijd op het hoofdkantoor van een organisatie. Mogelijk moet u buiten deze tijden werken als uw bedrijf kantoren in andere tijdzones heeft, omdat regelmatige vergaderingen en communicatie met alle belanghebbenden een essentieel aspect van de rol is.

Sommige bedrijven verwachten wellicht meer werkuren om een ​​project te voltooien, zoals het lanceren van een nieuwe functie. Verlengde tijd komt vaker voor dan betaald overwerk als compensatie voor werk buiten uw normale uren.

Deel- en tijdelijke contracten zijn zeldzaam voor productbeheerposities en zijn waarschijnlijker als u één aspect van een groter product beheert.

Wat te verwachten

  • U hebt veel verantwoordelijkheid, vooral als uw bedrijf vertrouwt op het succes van het product dat u beheert. Soms moet u moeilijke beslissingen nemen over de toekomst van het product.
  • De rol zal voornamelijk op kantoor zijn, maar afhankelijk van de geografische spreiding van de organisatie, moet u mogelijk regelmatig reizen om alle mensen te ontmoeten die bijdragen aan het product.
  • Uw dresscode is afhankelijk van de organisatie waarvoor u werkt, maar u zult regelmatig vergaderingen hebben met zeer senior collega’s, inclusief bedrijfsleiders, dus formele zakelijke kleding wordt verwacht.
  • Er kan concurrentie zijn voor rollen van productmanager, omdat bedrijven er relatief weinig, soms slechts één, aan hebben.
  • Het brede scala aan vereiste vaardigheden betekent wel dat u bijna zeker ongeveer twee jaar relevante werkervaring nodig hebt om in aanmerking te komen voor een positie als productmanager.

Werkgevers

De meeste bedrijven die productmanagers inhuren, bevinden zich in de privésector, hoewel er nog steeds incidentele werkgevers in de non-profitsector en de publieke sector zijn met openingen in productbeheer.

U vindt de meeste vacatures op vacaturesites die zijn gespecialiseerd in de technische, zakelijke en financiële servicesectoren. Veel werkgevers zullen echter ook algemene vacaturesites gebruiken.

De meeste productmanagementfuncties in Nederland zijn in technische organisaties, waar de producten apps of online services zijn. Zoek naar vacatures op gespecialiseerde technische vacaturesites, zoals:

  • BCSRecruit
  • CWJobs
  • Dobbelsteen
  • IT-banen online
  • Tech City Jobs
  • Unicorn Hunt
  • Vrouwen in technologie

Veel werkgevers gebruiken wervingsbureaus om productmanagers in te huren, omdat de vereiste kennis en vaardigheden niet iets zijn dat je eenvoudig kunt demonstreren met standaard interne screeningstechnieken zoals assessment centers en psychometrische tests .

Om deze reden kunnen netwerken en speculatieve toepassingen u ook helpen een baan te krijgen als productmanager. Naast uw kennis en ervaring, zullen werkgevers uw ideeën over de ontwikkeling van hun producten en uw inzichten over de markt waarin zij actief zijn, willen horen.

Het is uiterst ongebruikelijk voor een werkgever om een ​​productmanager te rekruteren zonder minstens twee jaar relevante ervaring. Dus als je begint in je carrière, is het het beste om werk te zoeken in gebieden die veel overlap hebben met productbeheer, zoals programmeren, verkopen en accountbeheer, marketing, marktonderzoek of projectbeheer. Dit geeft je een platform om je weg omhoog te banen binnen de organisatie naar een productmanagementrol, of om naar een andere werkgever te gaan op zoek naar iemand met je vaardigheden en ervaring.

Professionele ontwikkeling

De training en ontwikkeling die u als productmanager krijgt, kan sterk variëren, afhankelijk van uw werkgever. Je werkgever zal waarschijnlijk focussen op het ontwikkelen van je:

  • kennis van hun sector en gebruikers door middel van evenementen in de sector, mentorschap en ondersteuning van zelfgestuurd onderzoek;
  • organisatorische en projectmanagementvaardigheden door middel van kwalificaties zoals PRINCE2 en je te trainen in verschillende werkmethoden zoals agile software-ontwikkeling en Kanban;
  • presentatie- en communicatievaardigheden door middel van trainingen en coaching.

Als nieuwe productmanager hebt u niet het scala aan vaardigheden ontwikkeld dat u nodig hebt, dus u kunt van een werkgever verwachten dat deze u helpt verbeteren op elk gebied dat nuttig is voor de rol.

Er zijn certificeringen in productbeheer beschikbaar via een aantal internationale beroepsorganisaties, zoals:

  • Vereniging van Internationale Product Marketing en Management (AIPMM)
  • International Software Product Management Association (ISPMA) – voor technische productmanagers.
  • Product Development and Management Association (PDMA) – voor nieuwe professionals.

Deze zullen echter meestal niet nodig zijn voor uw professionele ontwikkeling in Nederlandse organisaties, hoewel de bronnen en evenementen die zij opsommen nuttig kunnen zijn in de vroege stadia van uw carrière.

Carriere vooruitzichten

Bij een grote werkgever start je meestal je loopbaan in productbeheer als onderdeel van een productteam, met gedeelde verantwoordelijkheid voor een product, alleenverantwoordelijkheid voor een aspect ervan of je richten op een deel van productbeheer, zoals marketing of ontwikkeling.

In het begin van je carrière is het onwaarschijnlijk dat je de enige productmanager in een organisatie bent, tenzij het een heel klein bedrijf is, je veel ervaring hebt of sterk wordt aanbevolen door iemand die ze vertrouwen.

Tijdens uw eerste paar jaar leert u meer over het product en de gebruikers en ziet u meer van uw ideeën die worden geïmplementeerd. Uw werkgever moet u belonen met meer verantwoordelijkheid, een ruimere opdracht in uw functie en mogelijk een hoger salaris, hoewel dit afhangt van de interne structuur en het beleid van het bedrijf.

U kunt soms merken dat u met andere leden van het productteam of andere mensen in de hele organisatie concurreert om uw ideeën voor nieuwe functies goedgekeurd te krijgen. Het is belangrijk dat u uw ideeën ondersteunt met onderzoek en dat u zelfverzekerd en duidelijk presenteert aan oudere collega’s, terwijl u niet ontmoedigd raakt als het bedrijf besluit iets anders te doen dan uw suggesties.

Na ongeveer vijf jaar zult u merken dat u klaar bent om een ​​klein productteam te managen of om een ​​productmanager voor leningen te worden met meer verantwoordelijkheid. Mogelijk moet je in dit stadium een ​​aantal managementtrainingen voltooien. Productteamleiders hebben meestal functietitels zoals senior productmanager, producteigenaar of productmanager. Als u personeel beheert, zult u merken dat u meer inbreng heeft in de productstrategie, maar een deel van uw tijd zal ook worden besteed aan lijnmanagementtaken.

Na ongeveer tien jaar werkzaam te zijn geweest in productbeheer, bent u mogelijk in staat om op uitvoerend of directieniveau naar werk te zoeken in functies zoals vice-president (VP) van product, chief operating officer, chief marketing officer of chief technology officer.

Het brede scala aan taken in productbeheer betekent dat een verhuizing tussen verschillende functies ook op hoog niveau mogelijk is. Je bent ook uitgerust met de meeste kennis en vaardigheden die nodig zijn om je eigen bedrijf te starten, wat ook een optie is voor ervaren productmanagers.